Tips om fysieke klachten te voorkomen op werk

Veel mensen die op kantoor of vanuit huis werken krijgen op een gegeven moment te maken met fysieke klachten, zoals rugklachten of nekklachten. Dit heeft te maken met de houding die je zowat de hele dag aanhoudt. Elk lichaam is namelijk anders en heeft een aparte stoelinstelling nodig. In dit artikel leg ik uit hoe je fysieke klachten kunt voorkomen.

Ergonomische kantoorinrichting

Een goede tips om fysieke klachten te voorkomen als je aan het werk bent, is om jouw kantoor ergonomisch in te richten. Op deze manier kun je makkelijk fysieke klachten voorkomen. Je kunt bijvoorbeeld ergonomische bureaustoelen kopen, zodat elke werknemer de bureaustoel kan afstemmen op zijn of haar lichaam. Een bijkomend voordeel is dat een ergonomische kantoorinrichting de werkproductiviteit verhoogt. 

Zit-sta werkplek

Een andere optie om fysieke klachten te voorkomen, is om te werken vanuit een zit-sta werkplek. Bij een zit-sta werkplek heb je de mogelijkheid om het bureau te verstellen in hoogte. Op deze manier kun je af en toe zittend werken, maar ook staand. De mogelijkheid om te kunnen afwisselen zal bij veel mensen mogelijke fysieke klachten voorkomen.

Bewegen

Toch zal in de meeste gevallen alleen een verbeterde kantoorplek niet het probleem oplossen. Het is van belang dat mensen die vooral zittend werk doen ook regelmatig bewegen. Kies er bijvoorbeeld voor om in de pauze een stukje te lopen of om te fietsen. Daarnaast is het ook goed om in de avonden te sporten. Op deze manier kun je jouw lichaam fysiek sterk houden en blijf je in beweging.

Gerelateerd bericht