18 oktober 2021

Waarom je meer natuurlijke palmolie zou moeten gebruiken

2 min read

What is palm oil? Velen vragen zich inderdaad af wat palmolie eigenlijk is. Deze plantaardige olie is afkomstig van de vrucht van palmbomen die vooral in landen van west en zuidwest Afrika groeien. De laatste jaren vinden we ze nu ook Maleisië en Indonesië. Palmolie is vooral vergelijkbaar met het zo geprezen kokosolie. Op kamertemperatuur hebben beiden soorten plantaardige olie een vaste structuur. Het smeltpunt van palmolie ligt met 35 graden heel wat hoger dan dat van kokosolie (24 graden). Palmolie is tegelijk een van de goedkoopste en meest gebruikte soorten oliën ter wereld. Velen verwarren het met palmpitolie, maar deze twee oliesoorten verschillen duidelijk van elkaar. Op de juiste manier gebruikt is palmolie gezond en beschermt het tegen veel voorkomende aandoeningen. Kortom, waarom zouden we meer van deze natuurlijke palmolie moeten gebruiken?

De voedingswaarde van palmolie

Een eetlepel of veertien gram duurzame palmolie is goed voor 114 calorieën, zeven gram verzadigde vetten, vijf gram enkelvoudig onverzadigd vet en anderhalve gram meervoudig onverzadigde vetten, veel vitamine E en sterke antioxidanten. Deze laatsten beschermen ons tegen de vrije radicalen die onze lichaamsweefsels beschadigen, ons ziek maken en ons natuurlijk verouderingsproces versnellen. De sterkste antioxidanten in palmolie zijn carotenoïden, die we omzetten in vitamine A. Palmolie bevat dus evenveel gezonde dan minder gezonde vetten. Elk gezond en natuurlijk eetpatroon bevat voldoende gezonde vetten als bron van energie.

Deze voeding bevat palmolie

Palmolie vinden we in heel wat voedingsproducten en vooral in:

  • Ontbijtgranen
  • Brood, koekjes en gebak
  • Energierepen
  • Chocolade
  • Koffiemelk
  • Margarine
  • Notenpasta

Plantaardige olie verbetert de gezondheid van je hersenen

Dat danken we aan de aanwezigheid van vitamine E in palmolie. Deze vitamine heeft een sterk antioxiderende werking die de gezondheid van ons brein kan bevorderen. Het kan de ontwikkeling van dementie aanzienlijk vertragen en je risico op beroerte en het risico op een beroerte verkleinen.

Beschermd tegen hart- en vaatziekten

Palmolie brengt ons cholesterolgehalte weer in evenwicht. Een verstoord cholesterolgehalte is een belangrijke oorzaak van aderverkalking en van hart- en vaatziekten.

Palmolie stimuleert de aanmaak van vitamine A

Deze plantaardige olie stimuleert de aanmaak van vitamine A, een in vet oplosbare vitamine die bij heel wat lichaamsprocessen betrokken. Voldoende vitamine A bevordert de groei, zorgt voor een gezonde huid, haar en nagels en een goede werking van onze ogen. Het versterkt ons immuunsysteem en verhoogt onze natuurlijke weerstand.

Voeding rijk aan vitamine A

Deze vitaminen vinden we in heel wat voedingsproducten, maar vooral in:

  • Zuivel: niet alleen in melk maar ook in kaas en in melkproducten zoals natuuryoghurt, Griekse yoghurt, skyr en kwark zonder toegevoegde stoffen
  • Boter, halvarine en margarine
  • Eieren: vitamine A vind je alleen in de eierdooier
  • Gerookte paling
  • Verse groenten: vooral in wortels
  • Leverwors

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *